Kulisszák mögött > Hogyan lesz egy ötletből kész infótermék?

Rezsi-stop.hu portál

A rezsi-stop.hu egy olyan portál, amely rendkívül szemléletesen mutatja be a legtöbb piacon elérhető rezsi költség megtakarítását és a megújuló energiák kiaknázását célzó technikai megoldásokat. Az oldal példáján keresztül mutatjuk be, hogyan zajlik a honlapkészítés folyamata a megkereséstől a komplett megvalósításig.

Rezsi-stop.hu

Mindenekelőtt szögezzük le, hogy ma egy honlap több mint presztízs, több mint holmi netes lenyomata egy cégnek vagy magánszemélynek, több mint netes névjegykártya. Egyes honlapok – ha jól tervezettek és jól kerülnek megvalósításra – kíválóan alkalmasak lehetnek önálló pénzügyi vállalkozásnak, passzív bevételi forrásnak.

Kettős cél

A rezsi-stop portál célja kettős: tájékoztat, de üzleti vállalkozás is, hiszen a látogatókat összehozza a lakossági szolgáltatókkal. A kettő szorosan összefügg, ezért a megvalósíthatóság vizsgálata során ezt a célt szem előtt tartva kellett a megoldásokat és az alkalmazott technikákat kiválasztanunk.

A megvalósíthatóság során nem azt vizsgáljuk, hogy az adott feladat kivitelezhető-e – mert meggyőződésünk, hogy minden feladat kivitelezhető – hanem azt, hogy a lehetséges megoldások közül melyik lenne a legmegfelelőbb. A portál esetében szétválasztottuk a két legfontosabb célt, a rendkívüli információmennyiség átvitelét és a dolog üzleti oldalát szolgáló elemeket.

A 6 fő témakör

A potenciális látogatók számára olyan felület kialakítása mellett döntöttünk, amely sikeresen alkalmazza a „kevesebb néha több” elvét, tehát nem kívántunk úttörő arculati megoldásokba bonyolódni. Az a megrendelői igény, amely szerint a portál 6 fő témakörét egymástól jól elszeparáltan, de mégis egységbe zárva mutassuk be, az egyik legfontosabb szempont volt a tervezés során. A témakörök külön aldomaint kaptak (pl. napkollektor.rezsi-stop.hu), ezzel csoportosítva a tartalmakat, valamint segítve a keresőoptimalizálást.

A fő vonzerő - az alkalmazás

Az oldal részét képező fűtésköltség kalkulátor célja is kettős: egyfelől a tartalmakban szereplő költség megtakarítási megoldásokat vizualizálja és konkrétan forintosítja, másfelől a látogatók oldalon eltöltött idejét növeli. Ezt a feladatot különválasztva vizsgáltuk a portál többi részétől, hiszen a későbbi tervekben szerepelt, hogy esetleg más honlapokba is beágyazásra kerül. Ezért úgy döntöttünk, alkalmazást faragunk belőle.

Az alkalmazás - tervek

Két fázisban valósult meg, először egy 3D modellező programmal elkészítettük az alkalmazásban szereplő 130 m2-es családi ház valósághű modelljét. A modellezés során rengeteg fényképet használtunk fel referencia anyagként. Mivel a kalkulátorban négy különböző nézet választható, ezért a nézeteknek megfelelően bizonyos részeket a szokásosnál részletesebben ki kellett dolgoznunk.

A kész alkalmazás

Úgy döntöttünk, hogy a jobb kezelhetőség érdekében a nézetek közötti váltást már nem 3D animációval oldjuk meg, ezért második lépésben Flash technológia alkalmazásával készítettük el a vezérlésért és a kalkulációkért felelős részeket.

Kérdések-válaszok és blog

A tervezési fázisban felmerült két fontos szempont:

- az egyik legfontosabb megállapítás az volt, hogy a honlap jellegéből és céljaiból fakadóan nem elégedhetünk meg azzal, hogy a látogató egyszer elolvassa a rendelkezésre álló információkat, hiszen a tartalmakkal kapcsolatban a látogatóknak számtalan kérdésük adódhat,
- a másik, hogy a portál elkészülte után népszerűsítő és a partnereket megkereső online kampány indul.

Végül két olyan megoldás mellett törtünk lándzsát, amelyek egyszerre oldják meg a két problémát. Így került a honlapba a szakértői kérdések és válaszok modul, valamint a szakértői blog. E két funkció biztosítja a folyamatosan frissülő tartalmat, mely nem csak a látogatót vonzza vissza, de a keresők számára is fontos szempont.

Egy komplett cégadatbázis

A megrendelőnk kiemelt figyelmet szentelt annak, hogy a portálon bemutatott rezsi költség csökkentő megoldásokat forgalmazó, gyártó cégek számára is vonzóvá váljon az oldal. Ezért létrehoztunk egy partner adatbázist, és egy rendkívül összetett, üzleti partnerek számára a csatlakozást lehetővé tevő regisztrációs folyamatot.

A felhasználók számára egy komplex kereső funkcióval segítjük a partnerek közti eligazodást, amely lehetővé teszi a témakör, tevékenység, megye és kulcsszó szerinti keresést az adatbázisban.

Specifikáció

A tervezési fázis során folyamatosan készül egy leíró anyag, amelyet Funkcionális specifikációnak hívunk. Ennek nem célja, hogy technikai mélységekbe menően elemezze a feladatot, inkább az oldal elvárt működését rögzíti. Ezenkívül ez a dokumentum biztosítja, hogy minden, esetleg felmerülő későbbi vitát, és félreértést tisztázni tudjunk. Aláírásával szentesíti mind a megrendelő, mind pedig mi.

Funkcionális specifikáció

A rezsi-stop portál megrendelője rendszeres ügyfelünk, mégis egy terjedelmes, mindent magában foglaló, 17 oldalas dokumentum készült, amely a későbbiekben segítette a munkánkat és megkönnyítette a tesztelést is. A specifikáció rögzítése után elkezdődhetett az oldal megvalósítása.

Arculat

Az arculat elkészítése során a megrendelővel gyakran értekezünk, az elkészült tervekről kikérjük a véleményét. A portál esetében két egymástól teljesen eltérő kezdeti terv készült. Az első innovatív, míg a második klasszikus. Fentebb említettük, hogy a portál célja a rendkívüli információ mennyiség közvetítése, ezért megrendelőnk a második, klasszikus változat mellett döntött. Ezzel csökkenthető azoknak a száma, akik esetleg elkalandoznak, vagy figyelmüket az újszerű megoldás megtöri és ezáltal nem az üzleti céloknak megfelelően cselekszenek.

Aranygrafika design nem készülhet webergonómia és ezen belül a webes tipográfia és a tipográf rácsok, vagy idegen nyelven grid használata nélkül. Mit jelentenek ezek a fogalmak és miért fontos ez az Ön számára is?

A typográfia (magyar elnevezése: betűrajz) és a rácsok használata a tartalom és a forma összhangjának megteremtésére törekvő tudatos esztétikai és technikai tervezőmunka. Feladata nem egyszerűen szövegközlés, hanem a szöveg megértése és megértetése, a közölt szöveg magasabb szintű átadása. Ennek a feladatnak a szöveg formákba való rendezésével, azaz tipográfiai formaalkotó tevékenységgel tesz eleget, figyelembe véve a szöveg belső összefüggéseit.

A webergonómia azt a tudományterület, amely a honlapok használhatóságával foglalkozik, azzal, ahogyan a honlaplátogató ember az adott honlapot használja. A webergonómia egyfajta gyakorlati használhatóság, egy olyan online marketing eszköz, amelynek megfelelő használatával el tudjuk érni, hogy ne a felhasználó használja az oldalt, hanem némiképp fordítva, tehát az oldal vezesse a felhasználót.

Miután elkészítettük a fő arculati alapvetéseket, elemeket és a portál nyitóoldalát, annak elfogadása után abból levezettük az egyes aloldalak terveit. Mindent csak szép sorjában, mondják a bölcsek, s mi ezt a tanácsot megfogadva visszük végig projektjeinket. Miután minden arculati terv elfogadva, akkor jöhet a programozás.

Programozás

A programozás során nehézsúlyú professzionális webes technikák kerülnek alkalmazásra a kívánt cél elérésének érdekében. A projekt e fázisában az ügyféllel való kommunikáció beszűkül és átalakul report jellegűvé. Egy-egy rész elkészülte után jelezzük az előrehaladást, hogy a megrendelő nyomon tudja követni honlapja elkészülésének folyamatát.

Először a megtervezett arculatot alakítjuk át a weben is megjelenni képes sablonná. Ilyenkor "kelnek életre" az előzőleg csak képen látott gombok, linkek. Az előre megírt szöveges tartalmak is itt nyerik el végső formájukat. Az Aranygrafika mindig törekszik arra, hogy valid (szabványoknak teljességgel megfelelő) HTML és valid CSS kóddal rendelkező oldalakat adjon át a megrendelőnek.

Második lépésként az oldal funkcióit megvalósító programokat, programrészeket írjuk meg. Ekkor kerülnek kialakításra a felhasználói funkciók (pl. kapcsolatfelvételi űrlap, keresések) és azok a részek, amelyek az adatbázist összekötik a már elkészített sablonnal.

A weboldal típusától és a megrendelő szándékától függően bizonyos honlapok igényelhetik, hogy a tulajdonos tetszése szerint tudjon alakítani a tartalmon, módosíthassa a szövegeket, új képet tölthessen fel stb. Ezt az ún. adminisztrációs felületen teheti meg, melyet mindig az oldal működéséhez és a személyes igényekhez szabottan egyedileg készítünk el.

A rezsi-stop.hu rendszere egy összetett és minden elemre kiterjedő adminisztrációs felülettel bír, az oldalon pedig számtalan automata vezérlésű és az adminisztrációt megkönnyítő funkciót készítettünk. A teljesség igénye nélkül néhány:
- a partner és akciós boxok figyelemfelkeltő animációja,
- a partner adatbázisba történő automatizált regisztrációs folyamat,
- a szakértői kérdések modul e-mailben jelenti, ha új kérdés került fel
- blog címke rendszer
- hírlevél feliratkozás összekötése a MailMaster szolgáltatással
- banner- és hirdetéskezelő rendszer

Tesztelés

Az átadás-átvétel előtt az oldal egy minden elemre és funkcióra kiterjedő teszten esik át, megvizsgáljuk, hogy az oldal valóban a Funkcionális specifikáció szerint leírt működést valósítja-e meg. Ezt követően a megrendelő is teszteli új oldala működését, kipróbálhatja az admin felület helyes működését. Ez utóbbihoz egy Használati utasítást bocsájtunk rendelkezésére, mely tartalmaz minden hasznos információt. Nagy rendszereknél, az egyes elemek finomhangolása az átadást követően még némi időt vehet igénybe; ilyenkor már az oldal üzemszerűen működik, és a nagyközönség számára elérhető. A rezsi-stop.hu portált a mai napig folyamatosan fejlesztjük és ennek megfelelően szinte állandóan teszteljük régi és új funkcióit is.